Women and musical creation [Les femmes et la création musicale]
The Conference was held in French and English. The papers have thus been published in the original language. A resume enables to grasp the contents.
Introduction : Frans de Ruiter
Introduction : Marianne Lyon
Introduction : Wassyla Tamzali
First part : Women and Society
Modern America and America’s Musical Women: Social, educational and cultural factors.
L’Amérique moderne et les musiciennes d’Amérique : Les facteurs sociaux, culturels et pédagogiques.
Judith Lang Zaimont
Sociological aspects of the situation of women in music in Austria.
Aspects sociologiques de la situation des musiciennes en Autriche.
Elena Ostleiner
Round-table conference
Second part: Studies reports
Présentation conjointe du rapport « Les Femmes et la création musicale : Etude de l’évolution
de la femme ».
Joint presentation of the report « Women and musical creation: A study in the evolution of women ».
Françoise Nowak & Marianne Lyon
“Swimming against the stream”; why aren’t women composers being heard?
“Nager à contre-courant...” Pourquoi est-ce qu’on n’entend pas les femmes compositeurs ?
Sophie Fuller
Third part: Psychology - Neurobiology
Composition musicale et Féminin.
Musical composition and the feminine.
Jacqueline Rousseau-Dujardin
Le cerveau, la musique et le sexe.
The brain, music and sex.
Catherine Vidal
Round-table conference
Fourth part: Artists women, musicians women
Nouvelle Orphea.
A New Orphea.
Françoise Escal
Un féminin pour compositeur ?
The feminine of ‘composer’?
Jean-Yves Bosseur
Round-table conference
Fifth part: Educational journey
Eloge de l’ombre : l’imperceptible glissement du jour.
In Praise of shadows: the imperceptible shift of light.
Alex Dutilh
Round-table conference
Sixth part: Medias', critic's, public's attitude
The glass ceiling and the glass screen.
Avril McRory
La presse : quel miroir pour la femme ?
The Press: A mirror for women?
Antoine Livio
Round-table conference
Final discussion
Conclusion
On sale at the Cdmc, 12 €