Xenakis. La musique électroacoustique - 3

Vendredi 25 Mai 2012 - 09:30

Université Paris 8 | B 106

9h30-12h Le paradigme granulaire / Granular Paradigm

9h30 Agostino Di Scipio (composer-researcher, Conservatory of L'Aquila / Conservatory of Napoli, Italy)
Stochastics and Granular Sound in Xenakis’ Electroacoustic Music

Télécharger la communication écrite ici

10h10 Luciano Ciamarone (composerresearcher, Conservatory of L'Aquila / Conservatory of Napoli, Italy)
Towards a real-time implementation of Analogique B

Télécharger la communication écrite ici

11h20 Curtis Roads (composer-researcher, Media Arts and Technology, University of California, USA)
From grains to forms

Télécharger la communication écrite ici

Modérateur : Horacio Vaggione

13h Concert 3 (Amphi X)
La Légende d’Eer
Xenakis La Légende d’Eer (1977)
Technique: Paris 8 (CICM)
Diffusion: Eliott Paris, Anne Sedes

14h-15h20 Esthétique 3 / Aesthetics 3

14h Dimitris Exarchos (musicologist, Centre for Contemporary Music Cultures, Goldsmiths, University of London, UK)
Listening outside of time

Télécharger la communication écrite ici

14h40 Mikhail Dubov (pianist-musicologist, Moscow State Tchaikovsky Conservatory, Russia)
Iannis Xenakis: the language of musicological research. Specificity of terminological apparatus, difficulties of translation, classification of some concepts

Modérateur : Makis Solomos

15h50-17h10 Extensions

15h50 Rodolphe Bourotte (composer, Centre Iannis Xenakis, France)
L’UPIC – Comment dessiner le son en 2012 ?

Télécharger la communication écrite ici

16h30
Angelo Bello (composer, Broadcast Systems Officer, The United Nations, New York City, USA)
Extending Gendyn

Télécharger la communication écrite ici

Modérateur : Stéphan Schaub

17h40-19h Descripteurs audio / Audio-Descriptors

17h40 Mikhail Malt (musicien-luthier informatique, Ircam, France)
Une proposition pour l’analyse des musiques électroacoustiques de Xenakis à partir de l’utilisation de descripteurs audio

18h20 Stéphan Schaub, Jônatas Manzolli (musicologist/mathematician-composer, Núcleo Interdisciplinar de Comunicação Sonora (NICS), Unicamp, Campinas, São Paulo, Brazil)
Applying Audio-Descriptors to the Analysis of Iannis Xenakis’ Gendy3 (1991)

Modérateur : Dimitris Exarchos

19h15 Concert 4 (Amphi X)
Xenakis et la sensibilité granulaire / Xenakis and granular sensibility
Xenakis Concret PH (2’45’’)
Horacio Vaggione Points critiques (16’)
Curtis Roads Never (7’30’’)
Touche pas (5’26’’)
Epicurus (3’06’’)
Agostino Di Scipio Untitled (sound synthesis, October 2001, from Paysages Historiques, 6’35’’)
Punti di tempi (1987-88, 3’)
Anne Sedes Variations (9’48’’)
Roberto Pugliese Microrganica (8’38’’)
Technique: Paris 8 (CICM)
Diffusion: Les compositeurs/The composers