Xenakis. La musique électroacoustique - 3
Université Paris 8 | B 106
9h30-12h Le paradigme granulaire / Granular Paradigm
9h30 Agostino Di Scipio (composer-researcher, Conservatory of L'Aquila / Conservatory of Napoli, Italy)
Stochastics and Granular Sound in Xenakis’ Electroacoustic Music
Télécharger la communication écrite ici
10h10 Luciano Ciamarone (composerresearcher, Conservatory of L'Aquila / Conservatory of Napoli, Italy)
Towards a real-time implementation of Analogique B
Télécharger la communication écrite ici
11h20 Curtis Roads (composer-researcher, Media Arts and Technology, University of California, USA)
From grains to forms
Télécharger la communication écrite ici
Modérateur : Horacio Vaggione
13h Concert 3 (Amphi X)
La Légende d’Eer
Xenakis La Légende d’Eer (1977)
Technique: Paris 8 (CICM)
Diffusion: Eliott Paris, Anne Sedes
14h-15h20 Esthétique 3 / Aesthetics 3
14h Dimitris Exarchos (musicologist, Centre for Contemporary Music Cultures, Goldsmiths, University of London, UK)
Listening outside of time
Télécharger la communication écrite ici
14h40 Mikhail Dubov (pianist-musicologist, Moscow State Tchaikovsky Conservatory, Russia)
Iannis Xenakis: the language of musicological research. Specificity of terminological apparatus, difficulties of translation, classification of some concepts
Modérateur : Makis Solomos
15h50-17h10 Extensions
15h50 Rodolphe Bourotte (composer, Centre Iannis Xenakis, France)
L’UPIC – Comment dessiner le son en 2012 ?
Télécharger la communication écrite ici
16h30 Angelo Bello (composer, Broadcast Systems Officer, The United Nations, New York City, USA)
Extending Gendyn
Télécharger la communication écrite ici
Modérateur : Stéphan Schaub
17h40-19h Descripteurs audio / Audio-Descriptors
17h40 Mikhail Malt (musicien-luthier informatique, Ircam, France)
Une proposition pour l’analyse des musiques électroacoustiques de Xenakis à partir de l’utilisation de descripteurs audio
18h20 Stéphan Schaub, Jônatas Manzolli (musicologist/mathematician-composer, Núcleo Interdisciplinar de Comunicação Sonora (NICS), Unicamp, Campinas, São Paulo, Brazil)
Applying Audio-Descriptors to the Analysis of Iannis Xenakis’ Gendy3 (1991)
Modérateur : Dimitris Exarchos
19h15 Concert 4 (Amphi X)
Xenakis et la sensibilité granulaire / Xenakis and granular sensibility
Xenakis Concret PH (2’45’’)
Horacio Vaggione Points critiques (16’)
Curtis Roads Never (7’30’’)
Touche pas (5’26’’)
Epicurus (3’06’’)
Agostino Di Scipio Untitled (sound synthesis, October 2001, from Paysages Historiques, 6’35’’)
Punti di tempi (1987-88, 3’)
Anne Sedes Variations (9’48’’)
Roberto Pugliese Microrganica (8’38’’)
Technique: Paris 8 (CICM)
Diffusion: Les compositeurs/The composers